onsdag, december 08, 2010

Årets album 2010 plats 40

Bruce Springsteen - The Promise

Den sista vecka på semestern i somras så lyssnade jag på Bruce Springsteens diskografi från första skivan och framåt. Jag han så klart inte färdigt. Jag har ett liv utanför musiken men det är också ett bevis på hur mycket The Boss givit ut. Jag har för mig att jag nådde fram till Tunnel of love som släppte 1987.

Springsteen har aldrig riktigt krypit innanför huden på mig. Ser man till enskilda låtar så handlar det om en handfull som framkallar gåshud. Lyssnar man däremot på hela album, som i somras, så fascineras man över berättelserna, ordflödet och det bultande hjärtat.

The Promise är ett fint resesällskap på långturen med bilen, vinterskrud som midsommarnatt. Det är musik som skapar och behöver vyer. Jag föreställer mig Nordre älv som Hudson River och Götatunneln som Lincoln Tunnel. Kungälv förvandlas till New Jersey tillsammans med Springsteen.

Inga kommentarer: