fredag, december 10, 2010

Årets album 2010 plats 37

Dean & Britta - 13 Most Beautiful, Songs For Andy Warhol's Screen Tests

En del artister man gillat väldigt mycket faller av längs vägen fast man tror att det är omöjligt. Dean Wareham har varit en sådan. Skivorna Bewitched och Penthouse med Luna från 1994 respektive 1995 spelades extremt mycket på Furuhällsvägen. Sedan så försvann Dean Wareham av någon anledning ut i perferin mer och mer.

Så när jag läste om den här skivan så ryste inte kroppen till av glädje. Särskilt inte som skivan var till en utställning om Andy Warhol och jag därmed antog att den mestadels instrumental . Men tur nog så började jag ändå lyssna och jag har inte slutat sedan dess. Skivan fungerar mycket väl som ett eget verk. Det finns låtar som tillhör det bästa jag hört med Dean Wareham. Jag har saknat hans röst och gitarrspel.

1 kommentar:

Lars Lindskog sa...

Tack för tipset! Lite skämmigt att ha missat den här- gammalt Galaxie 500 fan som man är!