onsdag, december 22, 2010

Årets album 2010 plats 1

Phosphorescent - Here's To Taking It Easy

Topp fem placeringarna på årets lista har varit väldigt svårt att särskilja. Så när ettan skulle tillsättas fick många små detaljer nagelfaras. Fyra av artisterna hade jag sett live i år. Jag frågade mig själv från vilken av konserterna jag gått mest nöjd. Efter lite tankearbete stod det ändå klart att Phosphorescents spelning på Pusterviksbaren i september var något alldeles extra.

Skivan Here's To Taking It Easy fick förstås en enorm skjuts efter spelningen. Det kom in så mycket mer i den och det har inte släppt sedan dess. Phosphorescent (ett dåligt bandnamn) är Matthew Houcks band. På tidigare skivor har han spelat det mesta själv. Jag har inte lyssnat mycket på dem. Hans förra platta var en hyllning till Willie Nelson. Den älskar jag nu men när den kom lyssnade jag bara någon gång.

På årets skiva har han tagit med sig sitt band in i studion. Ut har de kommit med en alldeles strålande rock-country-folk-alternativ-skiva. Från öppningsspåret med extra allt, It's hard to be humble, till den makalösa avslutningen Los Angeles så finns det inga svackor. Låt efter låt så häpnas jag över hur bra det är. Och att jag känner så varje gång jag lyssnar visar att Here's To Taking It Easy är en mycket värdig vinnare.






Inte med på skivan. Bob Dylan cover från den fantastiska spelningen på Pustervik.

Inga kommentarer: