torsdag, december 16, 2010

Årets album 2010 plats 20

Loscil - Endless Falls

Min passion för ambient och dronemusik fick sig en rejäl törn 1997. Då valde jag att ladda med Labradfords suveräna skiva Mi Media Naraja inför seriepremiären i fotboll. Som favoriter förlorade vi sedan med 0-4 och jag minns det som igår.

Jag vet att det finns fantastisk mycket musik av det här slaget där ute. Med säkerhet skulle jag gilla mycket av det väldigt mycket. Tyvärr så blir just den här musiken lidande då det sällan finns tid att sätta sig ner och verkligen lyssna.

Skivbolaget Kranky är en garant för fantastisk dronemusik. Så när jag snubblade på Loscil så visste jag att det var bra. Att det var så här bra hade jag dock ingen aning om. Endless falls låter mycket Labradford, som är mitt favoritband i genren. Musiken pulserar tyst, några stråkar dyker upp någonstans och mitt i det lugna känns det som om världen hotfullt anfaller.

Inga kommentarer: