måndag, november 26, 2012

Lonely hills of Nevada sage, and then there's Reno centre stage


Willy Vlautin - Motellivet

Han har något riktigt stor i sig Vlautin. Efter ha läst två romaner av honom på kort tid så längtar jag redan efter en till. Förra boken Norrut gav jag 3,5 i betyg. Kanske var det lite snålt för det har fortfarande inte lämnat mig. Samma sak är det nog med Motellivet.

Jag skulle kunna ge den 3,5 också men samtidigt har jag lärt mig bättre. Den till synes enkla historien om de två loser-bröderna Flannigan från Reno är mer än vad den ger sken av. Vlautin ska egentligen inte jämföras med Charles Bukowski för de är väldigt olika men de har en sak gemensamt. Nämligen skickligheten att beskriva de på samhällets botten på ett väldigt värdigt sätt.

Vlautins text om Frank och Jerry Lee tar sin början när Jerry Lee råkar köra på en cyklist en mörk kväll. Trots att Jerry Lee inte gjorde något fel flyr han och Frank från staden. Samvetet tillsammans med drickande, lite pengar och deras föräldralösa bakgrund bådar inte för att det ska gå bra.

Skildringen av deras färd är amerikansk romantisk trots att den i mångt och mycket skildrar misär och missbruk. I vilket fall blir jag sugen på att åka till Reno och städerna däromkring i en gammal bil, bo på motell, äta på billiga hak och lyssna på Willie Nelson.

Betyg: GGGG

Inga kommentarer: