fredag, november 16, 2012

Höstens gula löv faller


Det har skrivits massor av böcker om att hålla tal i olika sammanhang. Jag tror inte den 90-årige mannen jag hörde idag har läst någon av dem. Det spelar ingen roll för det han förmedlade går inte att läsa sig till i en bok. Att på cirka fem minuter berätta om en kompis han haft i hela livet, han är alltså 90 år, är inte lätt. Men hans tal på dagens begravning kommer gå till minnet som något av det vackraste jag någonsin hört.

Som en liten hyllning till talaren och framförallt för att hedra barnens mycket snälla gammelmorfar Rune som nu lämnat oss öppnar vi ikväll det fina motorheadvinet. För mig kommer Rune för alltid bli ihågkommen som en man med stor pondus men med ett ändå större hjärta som tjoade och firade Sveriges vinst i kvartsfinalen i fotbolls VM 1994 i min lilla soffa. Självklart finns det en massa andra minnen men det lyser starkast en dag som denna.  

Inga kommentarer: