tisdag, mars 20, 2012

Personalen tipsar


Det är alltid kul när någon lånar den bok man tipsat om på vårt personalen tipsar bord. Idag tog det ungefär 5 minuter från det jag lade fram Anders Paulruds fina bok Kärleken till Sofia Karlsson innan den var lånad. Det skulle var spännande att höra vad låntagaren tyckte om den.

Ett tips som är svår att lägga på vårt bord eftesom den oftast är utlånad är Min vän Boris av Mats Wänblad och Peter Forshed. Eftersom jag tröskar barn- och ungdomsböcker i jobbets tjänst så är det kul att också kunna konstatera att standarden är riktigt hög. Min favorit bland förra årets lära-sig-läsa böcker är just Min vän Boris.

Det är en konst att med endast ett par meningar på varje sida skapa spänning, humor och faktiskt en läsupplevelse. Boken handlar om Ebba som får en ny vän, vilken förstås är Boris. Men Boris, hans hus och familj är speciella.

Inga kommentarer: