torsdag, mars 22, 2012

Take a tip from one who's tried


Lambchop - Göteborg, Nefertiti 21/3-2012

Det är oerhört ädelt av Nef att ha gratis garderob under sina evenemang. Deras goodwill inom detta område borde spridas. Just denna kväll blev det så bra att just när jag fått min jacka och var på väg hem så stötte jag på Kurt Wagner. Det kändes helt naturligt att sträcka fram handen och tacka för en bra spelning. "Thanks for coming, man", blev hans svar.

Egentligen är det kanske inte just denna spelning som Kurt Wagner ska ha mest tackande för. Utan det är mer hela hans katalog av fantastiska skivor. För jag har sett dem bättre än på Nef. Jag gillar senaste skivan väldigt mycket men jag tycker att lite går förlorat när stråkar och andra instrument saknas. Det lyhörda bandet gör fint ifrån sig men anslaget blir så stillsamt att man hoppas och väntar på att något ska braka lös. Det är nästan så jag önskar att servetrisen ska ramla med alla ölglas så det blir en reaktion. Nu blir det som hetast, eller snarare blötast, när Kurt Wagner kastar vatten på en ihärdig fotograf.

Men faktum är att man till sist kommer in i lugnet. Låtarna är rätt liknande varandra och man finner sin plats i musiken. Det stillsamma är inte längre påfrestande utan inbjudande. Särskilt under sista tredjedelen av spelningen blir man omfamnad av låtarna. Det är då bandet spelar upp några av sina bästa låtar och avslutar med en fin Bob Dylan cover, I threw it all away.

Inga kommentarer: