söndag, februari 27, 2011

Inget mer med det



Punk sjungen på svenska har aldrig varit min grej. Senaste och enda gången jag varit på en punkkonsert med svenkssjungande band var sommaren 1992 i Mariestad. Gruppen Masshysteri har ändå på senare år fått mig att inse att det finns riktigt bra band i genren. Ett av dem är Bäddat för Trubbel från Malmö. De stod i lördags på Truckstop Alaskas scen.

Kvällen erbjöd fyra punkband. Och de visade den spridning som finns i kvalitet och stil som finns. Två av banden bjöd på rätt pinsam klicheartat punk där ilskan och aggresiviteten var uppblåst av luft och där det blev lite buskisvarning av allting. Ras och Sexpistoltanten hette dessa två band som världen kan vara utan.

Bandet med det rätt fåniga namnet Moralens Väktare hade dock något. Dels fanns det inga löjliga punkattriubut utan de gick upp och spelade sina bra tvåminuterslåtar rakt av utan att försöka vara någon annan sig själv, alltså det som punk går ut på.

Bäddat för Trubbels skiva Det här är inte New York har gått varm den sista tiden. De låter som ett ilsket Wilmer X anno 1980. Riktigt bra är det, enligt mig. Förhoppningen var väl att det skulle höjas ytterligare live. Tyvärr blev det nästan tvärtom. Endast deras bästa låt Sånt är livet fick de till ordentligt. Men bara den var värd entrépengen. I övrigt var det stabilt men inte riktigt den urladdning jag hoppats på.

Stället Truckstop Alaska ligger i en sliten lagerlokal, som dock inretts snyggt, på Hisingen. Massor av folk hade kommit till punkgalan. Stället kan liknas vid gamla klassiska China i Lidköping med skillnaden att de har tillstånd att sälja öl och att snittåldern är 15 år högre. Så det blev en trevlig kväll trots att viss musikunderhållning var av det mer tveksamma slaget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska man med tillstånd till?

Vilka band var det vi såg i Mariestad för nitton år sedan? Minns du? Var det DLK, Cosa Nostra? Strebers? Minns dock med bestämdhet att du klev av i Götene.
/T

Mattias sa...

Möjligtvis var det Costa Nostra. DLK har jag nog bara sett på Hultsfred.

Jag minns att vi gick nere vid hamnen innan. Drack vi något starkt tro? Götene stämmer. Det minns jag tydligt.

Anonym sa...

Vi var nog nyktrast på hela Karlsholme!