torsdag, februari 24, 2011

Höga berg och djupa hav

Varje onsdag är spänningen stor när Roskilde släpper nya band. Tyvärr har den senaste månaden varit en besvikelse med några få undantag. Här är mina åsikter om de senaste släppen.

Beatsteaks
Tydligen är de megastora i hemlandet Tyskland. Tyvärr låter det skit i mina öron. Deras punk är skrattretande och sångaren usel.

Big Boi
Ena halvan av Outkast är hyllad i hip-hop kretsar. Eftersom jag det senaste året börjat gilla vissa delar av genren mycket så blev jag först glad. Men efter några försök att förstå storheten med hans skiva så ger jag upp. Det är inte riktigt min stil av hip-hop helt enkelt. Ändå såpass okej att jag kan tänka mig att sitta i närheten och gunga med.

Anna Calvi
Röstakrobat från England som inte har några låtar som fastnar. I alla fall inte hos mig.

De Eneste To
Dansk singer-songwriter pop som passerar förbi eftersom jag inte förstår danska.

Matthew Dear
Elektronika av stundtals hög kvalitet. Något jag gärna slår mig ner och lyssnar på.

Dååth
Inte alls min typ av metal.

Eyehategod
Tunga riff men inget annat som väger upp. Det blir enahanda och tråkigt i längden. Sången är inte rolig heller.

I Was King
Norsk nittotalspop. Låtarna passerar förbi utan att man noterar dem.

Iceage
Unga danskar som tagit namn från en Joy Division låt. Självklart försöker de låta åt det hållet också. Behöver jag skriva att de inte lyckas något vidare. Som vanligt är det sången som fallerar mest.

Kloster
Dansk hemmasnickrare som faktiskt lyckas skapa fina låtar. Det är lågmält och ödsligt på ett bra sätt. Inget som kommer välta omkull något men som kan vara fint att vila öronen till.

Lukestar
Mycket fattig arenarock från Norge.

Mastodon
Jag har inte riktigt förstått storheten i detta band som hyllas överallt. Var är melodierna och refrängerna?

Janelle Monaé
Hon kan kanske vara bra live. På skiva är det nära att lyfta flera gånger men åtminstone jag blir kvar på marken. Det blir lite för splittrat och hennes r&b lider av lite för moderna inslag i mitt tycke.

Parkway Drive
Den här typen av metal verkar vara populär bland kidsen. Vilket tyder på att jag är gammal.

PJ Harvey
Klockren bokning. Nya skivan är mycket bra och jag ser redan fram emot spelningen.

Terror
Hardcore med för mycket metalinfluenser för att det ska vara riktigt bra. Och sångaren låter som vem som helst.

Kurt Vile
Detta ska bli ett nöje att se. Hans skivor är riktigt bra, lite småpsykedelisk, singer-songwriter rock. En klassbokning.

Inga kommentarer: