tisdag, november 13, 2007

Eldkvarn - Göteborg, Storan 13/11-07

Sveriges bästa band efter Håkan gjorde ikväll en magnifik spelning på Storan. Det är underbart att se ett band som har en sådan låtskatt att ösa ur. Man vet inte vilka låtar som kommer att spelas vilket höjer spänningen. Tyngdpunkten ligger förstås på senaste skivan vilket inte gör något då den är ett av årets bästa album. Det är väl bara titelspåret Svart blogg som inte är så bra som den borde. Den låten öppnar de faktiskt spelningen med. Just öppningen och avslutningen med en sönderspelad Pojkar pojkar pojkar är väl den enda lilla negativa invändning jag har.

Jag hade lite tveksamheter till att sitta och kolla på Eldkvarn. Men det visade sig att jag inte hade behövt vara tveksam. Storan var perfekt för bandet. Carla Jonsson imponerade stort med sitt sparsmakade gitarrspel hela kvällen. Även de andra i bandet spelade med känsla när det behövdes och med en fraperande intensitet och ett skönt driv när det behövdes.

Höjdpunkter låtmässigt var Full för kärlekens skull (osannolikt bra version), Mörkret knackar på min dörr, Jag är bättre än dig, Man överbord, Ta min hand, Stockholm 05, Huvudet högt, Nådens hand och Alice.

Min förhoppning att Håkan skulle komma in och gästspela blev tyvärr inte sann. Det hade varit något det.

I övrigt har det närmast kommit att bli tradition att gå på konsert kvällen före en utlandsresa. Imorgon lyfter planet mot Dublin.

Inga kommentarer: