tisdag, november 06, 2007

Alliansens lakej

Idag gick jag fiendens ärenden. Nä, riktigt så illa var det inte men politiken (alliansen) i Kungälv hade idag bestämt att några av kommunens tjänstemän skulle ut och möta näringslivet. Jag och ett par till representerade kultur- och fritidsförvaltningen.

Mitt första företagsbesök blev närmast som en chock. De tre männen som mötte upp mig från detta företag var nämligen urtypen på män som är i karriären. Män som har vita skjortor och spetsiga skor. Män som har fasta handslag. Män som inte flackar med blicken. Män som tycker att det mesta ska privatiseras. Män som har segelbåt. Män som inte bryr sig ett skit om vad ett bibliotek sysslar med. Män som vill bygga lyxfastigheter i Kungälv för att få ett bättre företagarklimat. Män som jag aldrig träffar i vanliga fall. De tre männen var inte på något vis taskiga mot mig och jag stod upp ganska bra. Men det krävdes en rejäl utandning när jag kom utanför dörrarna. Det var ingen naturlig timme om man säger så.

Det andra företagsbesöket gjorde jag hos en väldigt trevlig fotograf. Det samtalet som vi förde den timmen hade det mesta som ovanstående inte hade.

Inga kommentarer: