torsdag, november 29, 2007











60 av 1001 album


Fred Neil - S/t


Neil var en av de mer udda figurerna som dök upp på folk-rock scenen i Greenwich village på mitten av 60-talet. Han är mycket respekterad och skrev också ett antal odödliga låtar. De kändaste är nog Everybody's talking och Sweet cocaine. Neil gjorde någon skiva till efter denna innan han hoppade av musikvärlden och flyttade till Florida och tog hand om delfiner.


Personligen finner jag inte Fred Neils mörka röst alls tilltagande. Om man jämför med samtida Tim Hardin så finner jag Neils röst uttryckslös och fattig. Själva låtarna är ok men Niels mummlande skymmer det mesta.

Litegrann känns det som hans kultstatus uppnåtts genom hans skygghet och fientlighet mot skivbranschen. Samtidigt är jag väldigt känslig för röster som inte når mig. Då blir allting dåligt. Musiken och texterna får inget värde. Kanske är det delvis så att felet ligger hos mig.


Betyg: GG


Favorit: That's the bag I'm in

Inga kommentarer: