tisdag, november 27, 2007



59 av 1001 album

Beach Boys - Pet sounds (1966)

Här börjar Brian Wilsons resa för att skapa det perfekta popalbumet. Hans strävan var att göra något bättre än Beatles platta Rubber soul. Det lyckas han med även om han fick betala ett högt pris. Wilson gick nämligen in i dimmorna åren efter han färdigställt Pet sounds.

Tidigare har jag aldrig riktigt förstått det massiva hyllande som finns till Pet sounds. Men nu när jag umgåts mer intensivt än någonsin med innehållet förstår jag och framförallt hör jag skönheten i Wilsons kompositioner. Man kan nämligen kalla dem kompositioner istället för låtar för det finns så många lager i varje låt.

Även om jag tidigare skrivit att jag är svagare för tidiga Beach Boys så får jag omvärdera det. Pet sounds har ett djup som nu når mig. Även senare skivor som Sunflower och Surf's up, då man åter byter stil, är riktigt starka.

Låtmässigt finns det ändå ett par utfyllnadsspår. Särskilt de där det mesta handlar om skickligheten att sjunga i harmonier verkar vara huvudsyftet. Därför blir det inte högsta betyg.

Betyg: GGGG

Favorit: God only knows

Inga kommentarer: