måndag, oktober 29, 2007



Ryszard Kapucinski - Ebenholts

En lärare på Mimers Hus berättade att han hade fått en stor läsupplevelse när han läste den här boken. Han såg på Afrika på helt nytt sätt nu, sa han. Självklart blev jag så nyfiken att jag måste läsa den.

Ebenholts är en reportagebok där Kapucinski delar med sig av sina många år som korrespondent i Afrika. Han har samlat på sig en mängd historier. Allt är skrivet med kärlek till världsdelen men mycket av det som beskrivs är verkligen inte vackert.

Den ständigt närvarande värmen finns hela tiden med i texterna. Trots att Kapucinski skriver att det är omöjligt att förstå hur varmt det är under vissa tider och på vissa platser i Afrika så får man en känsla för det. Det är nästan så att man blir torr i halsen av att läsa.

Annars är det mycket korruption, maktmissbruk, klanfejder, fruktansvärda våldsdåd och annat elände som beskrivs. Kapucinski menar att hela kontinentens historia ligger bakom det nuvarande läget. Slavhandeln och kolonalismen har satt sådana spår att de aldrig går att komma ifrån. Detta tillsammans med den ofta svåra miljön (vädret, öknar mm) och en stark tro gör Afrika väldigt komplext.

För mig var Ebenholts ingen läsupplevelse i aha-klassen. Jag känner mig inte uppvaknad. Det var lite för mycket upprepningar för det. Men den var ändå väldigt intressant och den var ytterst lärorik på många sätt.Och det är nog faktiskt så att jag ser på Afrika lite på ett annat sätt efter att ha läst den.

Betyg: GGG

Inga kommentarer: