söndag, november 07, 2010

Visst känns det fint att va vid liv


Klockan ringer. Efter en snabb frukost så är klockan redan mycket. Som vanligt blir det ett myller i hallen när alla ska ta på sig samtidigt. Iväg till Skatås för att springa Finalloppet. Först Azaleatjejerna. Vilka kämpar. Ella kapar tiden från förra året med 4 minuter. Hon får pokal. Underbart. Starten går för mitt lopp. 8,8 km i terräng ska besegras. Benen känns bra men den kuperade banan dunkar snart i bröstet. Djup lera på delar av banan förbannas. Det är bara att bita ihop och hålla sin plats och möjligtvis ta någon placering. Så blir det. 37.36 min och en tjugofjärdeplats är helt okej. Skönt utpumpad. Hem för dusch och tacos. Laddningen inför Håkan börjar. L har problem med klädval. Jag menar att hon är snygg i vad som helst. Vi åker till Jamesons. Beställer in goda öl. Fem härliga vänner sluter upp. Stämningen är på topp. Vi står snart på Scandinaviums golv. Dom där jag kommer från inleder spelningen. Fantastiskt. I dryga två timmar bevisar Håkan sedan sin storhet. Låtarna Tretton, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din och Mitt Gullbergs kaj är den bästa trippel jag hört. Avslutningen med Vi två 17 år är enda plumpen. Ut på gatan igen. Helt plöstligt är det minusgrader. Vi vandrar planlöst längs Avenyn, gatan som gud glömde nattetid. Istället till Järntorget och Bishops arms. Vi känner att vi är på rätt sida stan. Klockan tickar. Jag och L vandrar hem nöjda i natten. Nattmacka och läggdags. Klockan ringer. Jag väcker Ella. Dags för lagets första match på 7-manna plan. En fantastisk morgon. Planen är full av frost. Solen försöker komma över trädtopparna i Balltorp. Domaren blåser igång matchen. Oron som fanns försvinner snabbt. Tjejerna fattar direkt. Passningarna sitter på fötterna. Skott avlossas. Löpningar tas. Slutresultatet blir 2-2. Hem för dusch. Iväg igen. Nu på brunch med L, E, A , mamma, syster med familj. Härlig utsikt över hamninloppet gör upplevelsen extra trevlig. Mätta och belåtna. Ella till kompis. Astrid får två kompisar hem. Jag dråsar ner i soffan. Zlatan gör en assist. Upp och hoppa med småtjejerna. Leker Under hökens vingar kom. Det blir kväll. Malmö tar sm-guld. En härlig helg är över.

2 kommentarer:

Lars Lindskog sa...

För att göra en parafras på Hasse & Tage: Du skulle sprungit den långa banan - där kunde man snacka om lera (och såphala spångar...). Fast ska man stå och hoppa 2 timmar på Scandinavium senare kanske det är bäst att ta det lite lugnt...

Mattias sa...

Precis, det gällde att spara lite krafter till kvällen. Grattis till en mycket fin tid i det väglaget.