tisdag, december 22, 2015

Årets album 2015 plats 1


Daniel Romano - If I've Only One Time Askin'

Det tog ett par plattor in i Daniel Romanos karriär innan jag verkligen förstod den här kanadensarens storhet. Och jag ser det bara som sunt att vara lite avvaktande till en kille som sjunger relativt traditionell country som ung. Är han värdig att ge sig på den här genren liksom? Svaret 2015 är att Daniel Romano är den finaste företrädaren för countryinfluerad musik på massor av år.

Romanos spelning på Pustervik i maj var magisk. Jag stod med tårar i ögonen rakt igenom. Både av glädje för att det var så bra men också av texter som var så drabbande. Det häftiga med spelningen var också att närmare hälften av låtarna ännu inte är släppta. Så tänk vilka skivor vi har framför oss. If I've Only One Time Askin' är ett helgjutet album som jag kan lyssna på om och om igen utan att tröttna på. Den passar alla tillfällen och alla humör man kan tänkas ha. Tydligen är Romano på väg till Sverige i sommar för ett gäng spelningar. Finns det bara minst logistisk chans så tänker jag se minst 4 stycken av dem. Ses där!



Inga kommentarer: