lördag, april 14, 2012

Shaun the man


Shaun Ryder - Twisting my melon

När det begav sig var jag aldrig såld på vare sig Happy Mondays eller Black Grape. Det var först när Mondays spelade på Roskilde 2006 som jag fullt ut fick feeling för rytmerna Shaun Ryder och hans mannar skapade. Så kan det vara.


Enda klippet på youtube från roskildespelningen. Faktiskt lite magiskt och det fångar känslan fint.

Nåväl, i höstas kom Shaun Ryders självbiografi. Alla som följer musikvärlden vet att han levt lite över sitt eget bästa. När jag såg honom dj'a i Glasgow för 3 år sedan hade han nog kommit upp från det värsta träsket men han såg inte fräsch ut. Det finns riktigt sorgliga klipp på honom från början av 00-talet där han är patetisk.

Men han har repat sig betänkligt sista tiden. Det är faktiskt fascinerande att se honom idag. Det var nog väldigt många som trodde att de aldrig skulle se en sådan viril Shaun Ryder 2012.


I början. Intervju med en ung och hög Shaun tillsammans med Bez.


I mitten. En dokumentär från 2004 visar en man som har det motigt.


Nu. Skönt klipp från 2011 när Shaun blir biten av en orm i en engelsk reality serie. Tuff kille.

Boken Twisting my melon är som de flesta musikbiografier. Alltså beskriver den det vilda levendet utan ånger men också de djupa svackor som kommer efter. Jag faller alltid för dessa öppenhjärtiga men kanske inte alltid sanna historier. För mig så är det varje gång lika spännande att följa en persons arbetarklassbakgrund till stor rockstjärna.

Extra kul är förstås alla referenser till Manchester. En stad jag gärna återvänder till. Och då gärna till en dansfest tillsammans med Happy Mondays.

Inga kommentarer: