lördag, februari 16, 2008


Slash - Biography
Åren 1987-1988 var Guns N Roses musik min närmsta vän. Appetite for destruction måste vara den skiva jag spelat mest alla kategorier. När de 1991 släppte Use your illusion skivorna hade dels jag gått vidare men även bandet hade ändrats. Långa episka sånger med en pompös ljudbild kändes bitvis väldigt tråkigt. Fast jag tappade intresset för bandet då så finns de för alltid fast i mig. Självklart läser jag då Slash bok med stort intresse.
På nästan 500 sidor går Slash igenom sitt liv. Det finns en del utfyllnad men jag sträckläser boken då den behandlar det som var mitt liv under några år. Visst förstod jag att mitt liv i Rackeby var väsenskilt från Slash i Los Angeles men drömmarna tog mig dit.
Tonen i boken kan ibland vara irriterande öppen. Samtidigt som man vill veta allt så finns det gränser. På gränsen till skrytsamt går Slash igenom drogerna, tjejerna och rock n' roll livet. Även om historierna kan vara överdrivna så är de fantastiskt underhållande att läsa. Episoden då Slash är ivägskickad, av bandets manager, till ett fint semesterställe för att komma ifrån drogerna är vansinnig. Slash är inte bered att sluta och hittar en langare som förser honom med droger på semesterparadiset. Trippen blir gigantisk och slutar med att han ser små figurer som är ute efter att ta honom. Slash springer naken ut på golfbanan som finns brevid. Nakenrusningen slutar långt senare inne i en skrubb bakom en gräsklippare. Där kommer poliserna och tar honom. Sådana historier finns det många.
Även om Slash hävdar att han kommit över Guns n Roses perioden känns det som om han skulle ställa upp direkt om Axl ringer. Axl Rose framställs i boken som en total psykopat, men samtidigt som en musikalisk kraft som inte gick att vara utan. Det tror jag stämmer.
Det har kännts skönt att kunna lägga på Appetite for destruction de senaste dagarna och kunna inse att den är lika bra fortfarande. Varenda spår är fulländat.
Betyg: GGGG

Inga kommentarer: