tisdag, september 22, 2009

Lyft blicken

Denne man, Bo Dahlbom, var idag och höll en föreläsning för kultur- och fridtidspersonal i Kungälvs kommun. Han är professor på IT-universitetet i Göteborg och forskningschef på något bolag.

Bo Dahlbom mässade som en frikyrkopastor i Öppna Kanalen i drygt en timma. Det fanns inga andningspauser och inga utrymmen för frågor. Han var säker på sin sak. Vi åhörare skulle vinnas över och närmast knäppa våra händer och be till denne förmedlare av den nya tekniken. Hans människosyn var krass och närmast fördomsfull. Teknik och utveckling är grejen. Man måste hänga på och framförallt lyfta blicken, det var hans motto. Det går inte att blunda för utvecklingen.

För cirka hundrafemtio år sedan var 87 % av sveriges befolkning bönder, idag är det 0,8 %, på 1960-talet jobbade 60 % inom industrin, idag är det ungefär 10 % och nu är det tjänstesektorn och admininstrationens tur att bantas med hjälp den nya tekniken. Detta var bara ett av hans många exempel på hur världen förändrats helt otroligt mycket. Och det kommer bara fortsätta, det går inte att stoppa, menade han.

Läser man stycket ovan skulle man kunna tro att det var en hemsk föreläsning (frikyrklighet och teknik före människan är verkligen inget som vanligtvis tilltalar mig.) Men det var det inte. Det var faktiskt en av de bästa jag varit på. Dels var han en duktig föreläsare, han låg på gränsen till överlägsen men han klarade sig och dels så rörde det han sa upp känslorna. Han strök oss inte medhårs utan uppviglade fullt ut. Det var helt enkelt intressant att lyssna på.

Efteråt var många riktigt upprörda över vad Bo Dahlbom sagt. Och jag förstår dem på ett sätt. Det finns förstås en massa negativa saker med tekniken och den värld vi lever i. Att exempelvis några banker i USA kan misskötas såpass att hela världen hamnar i en enorm finanskris är så klart monumentalt fel. Och visst, jag personligen borde jobba ideelt för BRIS istället för att sitta här och blogga. Det vore det rätta att lägga tid på. Men jag gör inte det och jag skyller inte eller gömmer mig inte bakom bloggen. Det är inte bloggen som är boven utan det är att orken inte finns att gå BRIS kurser.

Men frågan är var det bättre förr? Det har funnits ekonomiska kriser innan också, hade folket i Kina det bättre innan alla västerländska företag flyttade dit, var det bättre att ha en arbetsvecka på 60 timmar som det var förr, hade vi det bättre i Sverige på början av 1990-talet före Facebook, bloggar och Internet för att nämna några exempel. Jag vet inte det.

Jag hade i många år väldiga problem att lyssna på musik via datorn. Det blev inte samma känsla. Nu har jag nog nästan fullt ut förlikat mig med tanken att datorn går lika bra som cd-skivor. Sjävklart går det inte att jämföra med vinyl men jag känner ändå att jag accepterat just denna utveckling och LYFT BLICKEN!

Inga kommentarer: