måndag, september 07, 2009

Scott Walker - Scott 2

130 av 1001 album

Scott Walker - Scott 2 (1968)

Under några år lurade jag mig själv att tycka det här var bättre än vad det är. Det finns en handfull låtar som fungerar men annars hör jag mycket tom pompös dramatik. Jag kommer aldrig riktig nära den typen av låtar. Då låter det som en engelsk Tommy Körberg i mina öron

Men så finns det låtar som Jackie och en utmärkt version av Tim Hardins Black Sheep Boy som fungerar utmärkt. Särskilt på den sistnämda så blir anslaget mer lågmält och gesterna är inte så stora. Då lyssnar man också på ett annat sätt. Jag ser inte en man med händerna utslagna som i en musikal utan jag ser och hör något mer intimt.

Ett splittrad album trots att låtarna låter ungefär likadant. En konstig åsikt men så känner jag.

Betyg: GGG

Favorit: Black Sheep Boy

Inga kommentarer: