måndag, september 28, 2009

Fem stjärnor

Nick Cave är en oerhört stor artist. Jag kommer ihåg hur jag mest tyckte han var obegriplig när jag först stötte på honom på tidigt 90-tal. Kanske var det också de Lidköpingsgother som köpte hans skivor som avskräckte lite.

Men nu nästan 20 år senare så är Nick Cave en av mina absoluta favoriter. Jag undrar om hans tidiga mörkrockarfans har föjlt honom hela vägen till idag. Och vad tycker de om hon nuförtiden. Personligen tycker jag han bara blir bättre och bättre. Här är hans femstjärniga låtar. Det kan komma mer.

Lie down here (and by my girl)
Today's lesson
Midnight man
Hold on to yourself
Jesus of the moon
There she goes, my beautiful world
Messiah ward
Nature boy
Let the bells ring
Easy money
Carry me
Spell
As I sat sadly by her side
Halleluja
Fifteen feet of pure white snow
Sweetheart come
The sorrowful wife
Into my arms
(Are you) The one I've been waiting for
There is a kingdom
Nobody's baby now
The ship song
The weeping song
Foi na cruz
The good son

Inga kommentarer: