måndag, september 07, 2009

Caetano Veloso - S/t


129 av 1001 album
Caetano Veloso - S/t (1968)
Det händer aldrig att jag sätter på en tropicalia platta. Men skulle jag göra det så är nog den här skivan ett bra val. Men jag tror jag skulle behöva befinna mig i något land söderut samtidigt. Det känns väldigt klychigt men går den här musiken verkligen ihop med nordiskt klimat. Det är mycket tveksamt enligt min mening.
Tydligen var Ceatano Veloso en stor inspiration för många västerländska låtskrivare. Men mest hör jag hur han måste vara djupt influerad av Brian Wilson. I de allra flesta av låtarna finns det Wilson vibbar. Och det är ingen dålig med det men jag lyssnar hellre på mästarens själv. Fast, jag skriver det igen, skulle jag befunnit mig i Sydamerika så kanske Veloso hade varit valet.
Betyg: GG
Favorit: Ave-Maria

Inga kommentarer: