onsdag, februari 27, 2008



Musik 2008

Sheryl Crow - Detours

Senast jag såg Sheryl Crow var när hon stod vid cyklisten Lance Armstrongs sida och såg kär ut. Sedan dess har de tydligen gått skilda vägar och Detours ska vara Crows skillsmässoalbum. Sådana plattor brukar intressera mig.

Mitt förhållande till Sheryl Crows musik innan jag lyssnade på Detours var ganska svagt. Hon känns ganska ok men jag har nog aldrig sökt upp eller spelat hennes musik sedan jag jobbade i skivaffären och det är snart tio år sedan. Jag är rädd att mitt förhållningssätt till Crow inte ändrats efter att ha lyssnat på Detours.

Visst förstår man att många av låtarna handlar om ett förhållande som gått i kras. Låttitlar som Diamond ring, Now that you're gone och Drunk with the thought of you talar sitt tydliga språk. När Crow är som mest lågmäld eller när hon får till ett skönt californien-aktigt Tom Petty sväng är det bra. Sämre blir det när hon tar i mer och resultatet blir alltför helylle-amerikanskt. Det riktiga pekoralet är när hon blir politisk och bjuder in till sång på arabiska.

Betyg: 4

Favorit: Sunshine over Babylon

Inga kommentarer: