söndag, februari 17, 2008



Musik 2008

22 Pistepirkko - (Well you know) Stuff is like

Det är sexton år sedan dessa underbara finnar tog oss med storm. Först på Hultsfredsfestivalen och sen på ett antal konserter runtom åren efter. Intresset för bandet har svalnat mer och mer. Främst för att skivorna inte har varit lika bra. Bandet har försökt sig på lite olika stilar utan fulländat resultat, tycker jag. De senaste livespelningarna jag sett har också varit lite sämre. Det har gott för mycket på rutin.

Nya skivan är inte någon stor nytändning men kanske en liten. Det är något med ljudbilden som stör mig lite men jag hör att det är låtar som kan bli väldigt bra live. Klart bäst är låtarna där trummisen Espe sjunger. Hans röst har åldrats klart bättre än PKs som ibland blir alltför gnällig. När han håller igen lite så funkar det dock fortfarande. Skulle man plocka ut 7-8 låtar av de 13 på skivan så skulle den vara kanon. Men att nästan hälften av låtarna går på tomgång gör förstås att helheten blir lidande.

22 Pistepirkko är trots sin något tveksamma musikaliska utveckling på senare år ett band som alltid kommer att ligga mig varmt om hjärtat. Att tre av de coolaste personerna inom musikvärlden hamnat i samma band är fantastiskt.

Betyg: 6

Favorit: Sky girl

Inga kommentarer: