tisdag, mars 05, 2013

Ljuva 80-tal


Anders Tengner - Access all areas, mitt liv med hårdrockens giganter

Närmare 500 sidor nostalgi. Ungefär så får man se läsningen av Anders Tegnners bok Access all areas. Det är mycket man känner igen om man läste Okej på 80-talet. Där var Tengners reportage outstanding, som jag minns det.

Det som slår mig mest med boken är vilken tillgång han hade till artisterna. Det skriver han också om på några ställen. Fotografen Micke Johannsson var också med på de mesta av intervjuerna och tog foton. Något som knappt sker länge. Just fotografierna i tidningen var ju lika kul som intervjuerna. När Angus Young grillar i hans trädgård och en massa andra sköna bilder är fastetsade på näthinnan.

En annan sak som slår mig är hur mycket Tenger verkligen reste runt i världen under ett gäng år. Det mesta betalades av skivbolagen verkar det som. Det är klart att det kan vara svårt att vara kritisk mot det som han intervjuade då. Vilket jag faktiskt har överinseende med. Tengner skrev inte på det sättet.

Om man hårddrar saker och ting så skulle mitt liv kunnat se annorlunda ut utan Anders Tengner. Så är det nog faktiskt. Vem skulle annars ha gjort alla dessa hårdrocksreportage under den här perioden. Reportage som verkligen var extremt viktiga i mitt liv. Hårdrock var ju något man närmast pissade på i annan media. Jag är säker på att jag inte är ensam om att ha växt upp med Tengners texter. Han ska ha stort beröm för allt jobb.

Boken är inte så pjåkig den heller. Han går i 17 kapitel igenom de band som han anser vara av mest värde. Det är intressant läsning mest hela tiden men det blir kanske lite väl många upprepningar och ett gäng skrönor som kanske inte riktigt känns sanna.

Fast det som ändå genomsyrar allt han gjorde på den här tiden var kärleken till musiken. Hans bana tog fart som ansvarig för The Runaways svenska fanclub under mitten av 70-talet. Sen blev han självlärd journalist och åkte litegrann på ett räkskal jorden runt några år senare.

Jag valde ut mina favoritlåtar (just idag) med de artister han fokuserar på.

Inga kommentarer: