fredag, mars 08, 2013

1001 sånger nummer 40



The Go-Betweens - Cattle and cane

Jag beskriver aldrig mig själv som en person som gillar pop. Men jag gillar verkligen The Go-Betweens och de spelar väl någon sort urpop. I alla fall inom gitarrpopgenren. Cattle and cane kom tidigt i deras karriär. Den är möjligtvis stillbildande och stor för de som var med tåget redan då. Men enligt mig finns det massor av låtar i bandets katalog som slår den här låten med hästlängder.

I denna låt är det Grant McLennan som sjunger och som även skrivit låten. Om jag tvingas välja någon av de två så måste jag nog ändå säga att Robert Forster är snäppet vassare. Vilket också den här låten visar. För ibland kan McLennans röst bli lite intetsägande. Den räddar inte upp melodin som Forster röst alltid gör.

The Go-Betweens är helt klart väl värda en låt på listan men valet är lite tveksamt.

Betyg: 6

Inga kommentarer: