onsdag, juni 13, 2007

Jorma Aula - Estonia - En kamp för livet

Det finns en fördel med att åka buss till jobbet. Det är att man kan läsa på vägen. I veckan fick jag med mig den här boken om Estonia-katastofen. Texten i den är så stor att de som satt bredvid säkert trodde att jag var synskadad.

Efter att ha läst boken så förstår jag varför det var så stor text. Innehållet är nämligen så tunt och för att det skulle sluta i en bok så var man tvungen att förstora texten. Boken känns nämligen som ett hastverk. Eftersom den redan utgavs hösten samma år som olyckan så ville man nog vara först ute. Kvaliteten verkade inte vara så noga.

Jag är lite makabert intresserad av böcker av det här slaget. Böcker som handlar om uppseendeväckande händelser. Jag har inte läst någon bok om Estonia förut så det verkade intressant.

Estonia - en kamp för livet handlar om två vänner som var med på båten. Den ena klarade sig och den andra följde med ner i djupet. Sjävklart blir man rörd när man läser boken men det är så taffligt förklarat och skrivet att man stör sig på texten. Man lyckas inte beskriva hur allt gick till på ett sätt som får mig som läsare att förstå hur det var. Författarna försöker bygga upp någonting som sedan bara säger poff.

Nu blir det till att leta efter något bättre om Estonia-katastrofen.

Inga kommentarer: