torsdag, juni 07, 2007

Eldkvarn - Mölndal, Stadsparken 5/6 - 07

Detta var faktiskt första gången jag såg Eldkvarn på riktigt. Inramningen med stadsfest i Mölndal kändes sådär men det funkade i slutändan ganska bra. Det hade samlats ganska mycket folk på den stor gräsplanen framför scen. Åldersspannet på åskådarna var rejält stor. De allra flesta hade det gemensamt att de verkade vara riktiga fans. Ganska många av de lite äldre fansen verkade dock stärkt sig lite väl mycket innan. Det fanns nämligen ett stort antal vingliga ben bredvid mig. Ändå härligt att man fortfarande går på spelningar. Jag kan se mig själv litegrann i samma situation om 20 år. Förhoppningsvis lite mindre sliten än vissa dock.

Till musiken. Efter lite ljudproblem i första låten, den annars suvuräna Inget bra för mig själv, så utvecklar sig spelningen till en riktigt höjdare. Redan som andra låt kommer Fulla för kärlekens skull. Visst saknas stråkarna live men den framkallade ändå gåshud. Bandet spelar ganska mycket från nya skivan. Allra bäst live blev nog Min systers karneval.

Av de äldre låtarna så kommer jag mest ihåg Ta min hand, 3:ans spårvagn till det ljuva livet och publikfriaren Pojkar pojkar pojkar. Plura och gänget verkade trivas och kom ut för två extranummer. Jag har långtifrån lyssnat in mig på Eldkvarna hela samling skivor men det man slås av när man hör låtar man inte hört förut är texterna. Det är en konst och skriva så enkla och direkta texter utan att det blir patetiskt. Plura är en av de som behärskar det bäst några nödrim till trots.

Jag har nämnt det förrut men måste göra det igen. Likheterna med Håkan Hellström är nämligen så stora. Det är nästan det bästa med Eldkvarn. Att de vid hög medelålder kan vara ett så bra rockband. Det får förhoppningsvis Håkan att inse att han kan hålla på med det länge också.

Inga kommentarer: