torsdag, februari 14, 2013

Take me home rockabilly road


Jack Rabbit Slim - London, Blues Kitchen 9 feb 2013

Om förväntningarna var höga på Nick Cave spelningen under Londonresan så var de faktiskt det på lördagen också. På skiva är Jack Rabbit Slim nämligen ett av de bästa nutida rockabillybanden och att de stod på scenen när jag var där fick mig att känna mig som Alexander Lukas.

Några rockabillypuritaner, sådana finns många, menade att bandet var dicks av någon anledning. Jag vet inte var det kommer ifrån eller varför. Det enda jag vet är att bandet var svinbra live och det jag också vet är att puritaner i alla former nästan alltid tycker motsats mot mig.

Blues Kitchen är ett grymt ställe. Lång bar med många glada människor som är ute för att en rolig lördagkväll. Scenen ligger trångt längst in i lokalen vilket gör att de som verkligen vill se på uppträdandet har en möjlighet att göra det och de som vill hänga i baren eller sitta och snacka kan göra det på annan plats. Utmärkt.

Nåväl, bandet gör i mitt tycke en fantastisk spelning. De har låtarna, de har svänget, de har kärleken till musiken, de har sångaren med rösen, de har öset, de har låtarna (allra bäst under kvällen var Speed of love, Kitten with a whip, Long time dead, Relentless heart, Justine, The man who counts och A devil's heart) och de har framförallt förmågan att låta bra live. Från låt ett så var de hemma för mig.

Faktum är jag älskade varje stund. Det var så skönt avslappnat. Baren låg nära när romcolan var slut och det gick att kryssa sig fram till en lagom plats igen. Folket runtom var i form. Jag var i form. Allt var ta mig fan toppen. Vilket också kan ses på bilderna nedan hittade på klubbens fb-sida.

 
Jag spelade in någon minut. Men jag lyckades hålla telefonen åt alla möjliga håll. Men som alla förstår när man hör låten så gick de inte att hålla reda på upp och ner eller höger och vänster när sådan rock n roll spelas live från en scen.



Och det måste återigen påpekas att det är en skam att det inte finns en rockabillyklubb eller rock n roll klubb värd namnet i Göteborg. Pustervik har blivit alldeles för stort för små intima svettiga spelningar och klubbar vilket jag bör skriva om i ett annat inlägg.

Inga kommentarer: