måndag, februari 18, 2013

Gengångare


Den lilla besvikelsen, som infann sig efter det något överberarbetate sista avsnittet, har lagt sig. Totalt sett var serien Les Revenants (Gengångare) fantastisk. Jag som inte annars är speciellt mycket för onaturliga filmer eller tv-serier blev totalt indragen i denna historia där de döda kommer tillbaks till den lilla staden i Frankrike.

Genomgånde var det det riktigt bra skådespelarprestationer. Allra bästa var nog systrarna på bilden. Kanske var 8 avsnitt något för långt då det blev lite upprepningar i de två sista avsnitten. Och som sagt slutet fick man inte till på ett riktigt bra sätt.

Faktum är att serien satte sina spår. Efter det bästa avsnitten ville jag inte gärna gå upp mitt i natten och gå på toaletten i mörkret. Jag fick ta riktigt snabba steg och ibland till och med tända lampan. Ja, lite lättskärmd kan jag vara men mest är det ett bevis på att serien kröp under huden.

Det kanske allra bästa med serien var kanske ändå Mogwais musik. Snacka om att förhöja stämningen. Skivan släpps nästa vecka. Ett givet köp naturligtvis.

Inga kommentarer: