tisdag, januari 08, 2013

The tops don't work


Hur jag än sökt under dagen verkar det jag letar efter inte finnas. För visst borde det finnas ett behandlingshem för oss örontopsberonde. Min läkare satte ett ultimatum idag. Antingen slutar du helt med tops eller också är du förlorad. Det här är sista chansen att bli kvitt dina öronproblem, som i förlängningnen leder till en massa eländiga tillstånd. Möjligen är det redan försent men vi hoppas att de skador du fått av för mycket användande går tillbaka. I alla fall så mycket att du kan leva normalt.

Jag som ständigt har haft tops redo och till och med haft gömda på strategiska ställen måste nu alltså tvärt sluta med det bästa som finns. Det är svårt att tänka sig något skönare än att ta fram en tops när det riktigt kliar i öronen. Känna hur den glider in och verkligen hittar rätt punkt långt därinnne. När det är som allra bäst så blir man nästan som en kittlig hund och börjar sparka med benet samtidigt.

Sen kan man ju få extra effekt om man tar bort luddet längst ut. Det är nästan så jag inte vill avslöja hur skönt det blir då. För har man väl varit där så vill man ständigt tillbaka. Det är också sorgligt att sluta nu när jag nyligen hittade precis rätt sorts tops. De finns ju i alla färger, storlekar och framförallt i olika hårdhet. Ett tag hade jag vita tunna som alltid gick av. En gång fastnade änden i örat. Det var ren tur att den gick att få ut utan sjukhusbesök.

Jag vet inte hur många gånger jag tappat ut använda tops ur fickan vid fel tillfällen. Oftast när man ska ta upp pengar ur fickan så händer olyckan. Känslan är nog inte långt ifrån att bli ertappat med en liten påse kokain. Folk runtomkring vänder bort blicken och vill inte beblanda sig. Var finns civilkuraget kan man undra? Hjälp en i nöd, säger jag.

Men från idag börjar alltså avtändningen. Från starkt missbruk till ingenting är min tanke. Det är tveksamt om jag klarar det men jag gör ett försök. Min förhoppning är att det inte kommer bli lika brutala följder som en del andra missbrukare får när de slutar med sina droger men jag är inte säker.

6 kommentarer:

Syrran sa...

Ha ha ha, så du kör med tops, jag kör med hårnålar. Kan öronklåda vara nedärvt. :-)

Mattias sa...

Hårnålar, det låter ju underbart. Du får inte locka med sånt när jag precis slutat:)
Själv brukade jag ta pennor när jag var desperat och inte hade tops till hands.

Lena Bigsten sa...

Ni är störda!

Syrran sa...

Kan även rekommendera jobbets långa vassa brevöppnare.

Anonym sa...

Jag kör med tändstickor - även på arbetet...
/TD

Mattias sa...

Tredje dagen utan tops. Svårt men det går. Finns en del grova missbrukare i bekanstskapskretsen, märker jag.