söndag, januari 06, 2013

Årets album 2012 plats 1


Toni Holgersson - Sentimentalsjukhuset

Ska vi avklara det enda dåliga först. Det handlar om inledningsspåret Cigarett i handen. Jag gillar helt enkelt inte den låten speciellt mycket. Varken titel, text eller melodi fångar mig.

Då kan vi gå över till resten vilket är nio låtar som fullt ut berättigar Toni en första plats på denna lista. Det stod absolut klart efter att ha sett honom framföra många av låtarna live för andra gången i år. Det var riktigt bra i Malmö i oktober men det var magiskt på Folkteatern i Gbg den 14 december.

Det är endast några låtar som Toni själv har skrivit på skivan den här gången. Istället har han valt att tolka andras låtar. Jag hade inte hört några av låtarna innan, inte ens Veronica Maggio låten så för mig var allt nytt. Och även om det inte varit det så är det så stark Toni Holgersson prägel över allting att det blir som en vanlig Toni skiva.

Har det någonsin funnits något svensk artist som sjunger musik från livet på det här sättet? Där berättandet är centralt men där ändå låten är viktigast. Vilket gör att det faller långt från den förfärliga visgenren. Nåväl för mig finns det ingen svensk artist som kan visa upp en lika stark triad skivor som Toni tre senaste.

En låt har i år fått mig att bli mer än tårögd när jag lyssnat på den. Det är förstås Allting Faller. Texten skriven av Charlie Sommar Engstrand och handlar om den femtonåriga tjejen som sätter sig på rälsen och väntar på tåget. Låten är helt klart en av de starkarste låtar jag någonsin hört.

Men en låt gör inte ett mästerverk. Utan här kan man plocka guldkorn på guldkorn. Poste Restante med Anna Maria Espionas gästsång är perfekt, på När Du Sker sjunger Toni bättre än någonsin, Blå Moln Över Stockholm är berättelsen om några av Tonis vänner, och i titelspåret lägger vi hjärtat i en korg.

En given etta bland alla årets skivor!

Toni%20Holgersson%20%E2%80%93%20Allting%20faller

Inga kommentarer: