söndag, januari 06, 2013

Årets album 2012 plats 4


Bob Woodruff - The Lost Kereosene Tapes 1999

Hur kan en skiva inspelad 1999 hamna på en årsbästalista 2012. Jo, för att ett galet skivbolag inte gav ut den då utan den istället såg dagens ljus med Sound Asleep Records från Vara, Sverige 2012. Helt klart årets bästa kulturgärning tillsammans med Rootsy som tog Bob Woodruff till Göteoborg för två spelningar i oktober.

Iklädd brun läderhatt intog Bob scenen två kvällar i rad på Lokal i Gbg. Två kvällar som jag aldrig kommer att glömma. Hur ohälsosam den än må vara så insåg jag då att en av mina favorit sysselsättningar är att sitta vid en bardisk. Och att få göra det samtidigt som Bob Woodruff står på en scen 7 meter bort var himmelriket.

Det som framförallt slår an hos mig med The Lost Kerosene Tapes 1999 är Woodruffs röst. Det finns något så känslosamt där att jag nästan trillar av min barstol. Även om rösten inte är lik Willy Devilles så får jag samma våldsamma känslosvall som när jag hör honom.

Inga av låtarna från skivan finns i versioner med bra ljud på youtube. Däremot finns låten nedan som ännu inte är utgiven och som helt klart är årets bästa konsertminne. Filmad på Lokal i Göteborg med mitt skrik på slutet.

Inga kommentarer: