torsdag, september 05, 2013

The sky is everywhere


Selena Gomez - Stockholm, Arenan 31 augusti 2013

Hur skulle det egentligen bli? Det var den stora frågan jag ställde mig inför den här konserten. Kan hon sjunga live, vad är det för show hon har med sig till Europa, kommer Ella bli besviken och kommer det någon publik? På den sista punkten fick vi svaret direkt. När vi kom fram lagom till insläpp så var kön säkert 700 meter lång. Folk hade hängt där hela dagen för att få bra platser tydligen.Snabbt såg man att Selenas fans till 95 % är tjejer. Medelåldern låg nog på 14 år.

Min lite negativa sida slog till när kön var så lång men faktum är att det gick riktigt smidigt att komma in. En halvtimme kändes inte som jobbigt i det läget. Väl inne så kom en annan stor fråga jag ställt mig upp. Hur ska Ella kunna se något. Arenan har endast en pytteliten läktare resten är ståplats på golvet. Och innan vi kom in så stod redan minst 3000 åskådare på golvet. Men eftersom Ella är rätt lång och publiken inte mycket äldre så hittade vi en plats där det kändes som vi såg scenen bra.

Som uppvärmare fungerade Anton Ewald. Han med låten Beggin från melodifestivalen. Tjejerna tjöt rätt högt när kom in och direkt avfyrade just den låten till förinspelad musik och sång. Sången låg lågt så han sjöng över den. Hur kul kan det vara egentligen. Nåväl tjejerna gillade det och jag tyckte det var halvdant.

Det var så klart Ellas konsert detta. Hennes första stora. Hon har sett Selena Gomez i Disney channel många många gånger hos mormor och morfar. Eftersom alla konserter i vanliga fall har 13 års gräns var det klart att vi var tvugna att åka på denna där det inte fanns någon åldersgräns.

Och jag tror faktiskt att Ella aldrig kommer glömma den här kvällen. Inte för att konserten var oförglömlig utan för att det var en stor happening. Nu var faktiskt konsert rätt oförglömlig också. I alla fall var jag oerhört positivt överraskad. För Selena bjöd på en riktig show.

Med sig hade hon ett band som lyckades skapa en livekänsla i den annars ganska mekaniska popmusiken. Det fanns körtjejer som fyllde i Selenas något tunna röst och det fanns dansare som gav allt de hade. Och det fanns framförallt en riktigt häftig ljusshow. Där hade de verkligen lyckats. Det var som att åka tidsmaskin tillbaka till de stora hårdrocksspelningarna på Scandinavium på 80-talet.

Låtmässigt har Selena tillräckligt med variation för att inte bli tråkig. Hon ligger visserligen långt efter de låtar som exempelvis Rihanna besitter. Men det finns ändå likheter med den här spelningen och Rihannas på Roskilde i somras. Båda är unga tjejer som pumpar upp ett party på scenen.


Bifallet från publiken var bland det högsta jag någonsin hört. Rena Beatles-tjuten genom hela spelningen. Se klippet ovan. Telefonerna spelade in det mesta, det dansades, man hade skrivit Selenas namn i pannan och man sjöng med i låtarna. Jag och Ella var något lugnare men vi hade en underbar kväll.



Promenaden hemåt i Stockholmsnatten över Skansbron och genom Söder var en perfekt avslutning på en kväll jag kommer minnas för alltid. Jag och Ella såg stjärnorna dansa.

 

Inga kommentarer: