tisdag, september 03, 2013

Det är så här de ska ses



Bad Religion - Göteborg, Sticky Fingers 22 juli 2013

Ända sedan jag traskade hem med Against the grain plattan i skivpåsen 1990 har jag längtat efter att se Bad Religion på ett litet ställe. Tänk att det var dags 23 år senare. Det är rätt fantastiskt. Jag har tydliga minnen hur jag satt i bilen utanför Socialkontoret (jag jobbade där) på lunchrasterna och lyssnade på deras skivor. Och på kvällarna satt jag hemma och såg på en livevideo filmad i Tyskland på ett pytteställe. 

Om jag minns rätt har jag sett dem fem gånger tidigare men då bara på större scener eller festivaler. Flera av spelningarna har varit riktigt bra men det har tydligt känts att de gör musik för mindre ställen. Något arenaband är de verkligen inte. Och det yttersta beviset på det fick vi som var på Sticky den här sköna sommarkvällen.

För mig var det gåshud och ös under hela spelningen. Det var utan att överdriva som att befinna sig i en dröm. Särskilt när gamla godingar spelades som Anesthesia, I want to conquer the world, Sanity, No control, Recipe for hate, Do what you want, Suffer och No direction som spelades. Självklart hade jag önskat ändå mer gamla godingar. Särskilt Along the way saknade jag men det är på ett sätt skönt att de spelar rätt mycket nytt. Och det är väl det som är bandets storhet. De har aldrig stagnerat. Vissa senare skivor har haft sina dalar men det finns också massor av bra låtar. 

Vilket som är jag väldigt glad att jag fick stå ett par meter från Greg Graffin och de andra och höra alla dessa låtar jag älskat och fortfarande älskar så mycket. 

Inga kommentarer: