tisdag, november 29, 2011

En besvikelse


Kristian Lundberg - Och allt ska vara kärlek

Yarden, Kristian Lundbergs förra bok, var en av 2010 års större läsupplevelser. Skilldringen om livet som livegen på bemanningsföretaget i Malmö hamn var bra på alla sätt. Nu har han försökt att casha in på succén genom att göra en uppföljare.

Tyvärr blir det som det allra oftast blir med uppföljare, inte riktigt lika bra. Den nya bokens handling säger sig handla om det i huvudpersonens liv som inte var med i Yarden, nämligen kärleken. Det var framförallt kärleken till en annan person som gav livet mening till att lämna bemanningsföretaget och leva ett fritt liv. Men jag hittar väldigt lite kärlek i Och allt ska vara kärlek. Visst, man förstår att huvudpersonen träffar en gammal kärlek och båda känner dragningskraft. Det är lycka för honom men som läsare känner jag verkligen inget pirr.

Boken är babblig och uppreppningarna är många. Jag förstår inte riktigt meningen med upplägget. Visserligen står det tydligt att boken är en fristånde fortsättning på Yarden och som sådan kanske det finns fog för alla upprepningar från föregångaren. Men har man läst Yarden tycker jag det är som att läsa samma bok igen fast betydligt ointressantare. Sen går det inte att förneka att Lundberg är duktig på att skriva. Ett bevis på det är att det bara tog någon dag att läsa den fast jag inte gillade den speciellt.

Betyg: GG

Inga kommentarer: