onsdag, april 19, 2006

Hardcore troubador - The life and near death of Steve Earle av Lauren St John

Min tillfälliga besatthet att läsa rockbiografier fortsätter. Den här 400 sidiga tegelstenen om en av alternativ countryns viktigaste figurer är stundtals riktigt bra läsning. Liksom många andra musiker är Steve Earle i många fall en skitstövel. Han tänker mest på sig själv och inte sin familj. Han har varit gift sex gånger vilket säger en del. De två barn han fått inom äktenskapet verkar han ha försakat även om han givit dem pengar. Earles tynga drogmissbruk får stor plats i boken. Det blir dock aldrig på det snyftiga eller sensationslystna sättet utan det skildras på ett skickligt sätt.

De intressantaste avsnitten är självklart de som berör hans kontakter med Townes Van Zandt. Det framkommer tydligt att Townes verkligen var en udda figur som kunde vara svår att ha att göra med. Om han inte hade haft förmågan att uttrycka sig med sina texter så kan man nästan säga att han var en tragisk figur.

Mitt förhållande till Steve Earle har varit dalande sedan ett antal år tillbaka. Jag gillade skivorna I fell alright och El corazon väldigt mycket när de kom på mitten och slutet av 90-talet. Jag har inte lyssnat på dem på länge men när man läser boken så kommer de fram igen. Jag får inte samma kick längre men låten Ft Worth blues är en sådan låt som alltid kommer att finnas med när man pratar bra låtar.

Inga kommentarer: