torsdag, april 20, 2006

Arctic Monkeys - Whatever people say I am, that's what I'm not

Först ut i mina Roskildeband recensioner blir nykomlingarna från Sheffield Arctic Monkeys. I'll bet you look good on the dancefloor var ju en sådan direkt hit att den säkert kommer att spelas på Sticky Fingers disco tills stället stänger för gott. Även jag gillade verkligen låten och hade därmed ganska höga förväntningar på skivan. Vid första lyssningen blev jag ganska besviken men efterhand har jag faktiskt ändrat mig drastiskt. Hade jag varit 18 år hade jag förmodligen älskat det men nu står jag lite gubbigt vid sidan om stampar med foten.

Från att i början tyckt att det var för lite variation på låtarna hör jag nu nya nyanser vid varje lyssning. De något lugnare låtara tyckte jag inte alls att de klarade av men inte ens de är så illa även om jag är övertygad om att de kommer att lyckas bättre med att uttrycka sig på ett lugnt sätt på kommande album. Av de klipp jag sett av bandet tycker jag också att de verkar ha en naturligt cool stil. Sångaren och gitarristen Alex Turner tror jag mycket på. Han påminner på något sätt om Van Morrison när han sjöng i Them. Varför vet jag inte då de varken sjunger eller ser likdana ut men det är något som binder dem samman.

Bästa låtarna: Fake tales of San Francisco och Dancing shoes

Ska jag se dem i Roskilde? Absolut. Tyvärr verkar de dock spela på söndag vilket är en stor besvikelse.

2 kommentarer:

Alexander sa...

Arctic Monkeys kommer ju till Gbg också, till Accelator den 5 juli. Snabbrepris då kanske?

Mattias sa...

Hallo Alex!

Kul att du hittat hit.

Accelerator känns sådär i år, tycker jag. Men kanske man går dit ändå. Jag är iallafall i Gbg den veckan.