tisdag, januari 03, 2012

Twin towers

Don DeLillo - Falling man

Den här boken kom 2007 men jag noterade den först för ett tag sedan. Jag fick känslan att den skulle passa mig bra. Den handlar om 11:e september attackerna och var skriven av en erkänt bra författare.

Men tyvärr lyfter inte boken alls till de höjder jag trodde. Den är okej men inget speciellt. Boken startar mitt i infernot när Keith, som jobbar i ett av tornen, går mitt i bråten efter att tornen rasat. Han går raka vägen till sin före detta fru och deras son.

Sedan får man följa familjens synligt och även mer dolt påverkas av dådet. Hur de ett tag sugs tillbaka till varandra men hur de sedan upplever att händelsen för med sig olika tankar. Någon vill vara ensam, någon vill prata om det och barnet spanar efter mer flygplan med sin kikare.

Vissa avsnitt i boken handlar om gärningsmännen. De är intressanta men de känns frustrerande snuttiga. Boken hade vunnit på ytterligare några hundra sidor för att riktigt komma under huden på både kapare och offer.

Jag får fortsätta jaga den perfekta romanen om detta vansinnesdåd. Det är något kring tornen som alltid intresserar mig. Kanske är det för att de fanns kvar när jag och L var i New York 1999.

Betyg: GGG

2 kommentarer:

Syrran sa...

Den boken har jag också fast oläst någonstans i hyllorna, den kanske får stanna där då.
På nåt sätt fascineras man av katastrofer och vill läsa allt om sånt.

Mattias sa...

Den är ändå läsvärd. Vore kul och höra vad du tycker.