tisdag, januari 10, 2012

Like a knife in the back



Micael Dahlen - Monster

Varför är vi så intresserade av mördare och mord? Den frågan ställer sig Dahlen i sin bok Monster. Den frågan ställer jag mig också som bibliotekarie. Varför finns det en stor klick människor som bara läser deckare? Jag vet att bra deckare innehåller mer än själva mordgåtan, men ändå. Vill och vågar men inte läsa om andra känslor eller händelser.

Dahlen har träffat och intervjuat fem mördare. Tyvärr är ingen av dem svensk. Det hade gjort boken intressantare. Det närmaste Sverige Dahlen kommer är dansken Peter som med sina bara händer mördade fyra personer. Gemensamt för mördarna i boken är att de blivit kändisar i olika skala. Dahlen försöker förstå varför.

De fem kapitlen om mördarna är egentligen inte mycket mer än långa tidningsartiklar. Visst, de är välskrivna men jag hade hoppats på något mer. Micael Dahlen försöker i andra delen av boken med hjälp av olika metoder forska fram ett svar hur och varför mördare blir så populära i olika media. Han för ett ganska intressant men relativt självklart resonemang till varför det är så.

Nja, en okej bok men ändå en liten besvikels. Som han själv skriver så började den med hans egna intresse kring mördare. Och boken slutar nog med att det mest är han själv som fått göra en resa in i mördarens värld.

Betyg: GGG

1 kommentar:

Anonym sa...

håller med dig. En besvikelse! Störde mig också på att författaren var så väldigt faschinerad av de han intervjuade. Han hakade ju verkligen på de "fans" som han skriver om, som gör mördarna till idoler.
/Tobias G i Trollhättan