torsdag, januari 19, 2012

The beast in me sleeps oh so peacefully

Anna Ternheim - Gbg, Lorensbergsteaterna 2012-01-19

Det började inte bra. När jag kom in i den trånga foajen fastnade jag med min jackas dragkedja i tjejen som stod framför. Problemet var att jag märkte inget utan försökte pressa mig förbi med resultatet att hon ramlade på mig. Hon såg verkligen inte det roliga i situationen. Så när jag försökte reda hur min hållare till dragkedjan fastnat i en rem till hennes jacka rådde en iskall tystnad. Som tur var så hamnade vi inte bredvid varandra i salongen.

Av någon anledningen hög jag som en kobra när biljetterna släpptes till den här spelningen. Ända sedan dess har jag varit på väg att sälja den. För mitt förhållande till Anna Ternheim är egentligen en enda låt, nämligen Terrified. Innan jag hörde Terrified 2009 hade jag aldrig ägnat henne någon djupare tanke. Men den låten nådde mitt innersta och gör det fortfarande. Nya skivan är okej men hamnade inte på min topp 50.

Så förväntningarna var inte jättestora inför kvällens spelning. Vilket på ett sätt är ganska avslappnande och skönt. Och det var just så det blev. En behaglig kväll där det brann till några gånger och där mina tankar var på annat håll stundtals. Flera gånger kom jag på mig själv att tänka på den extremt hemska terroristattacken i Moskva där några terrorister tog en hel teatersal som gisslan.

Spelningen var akustisk med enbart Anna och producenten från senaste skivan Dave Ferguson. Han lyfte konserten mycket med sin avslappnande stil. Bifallet från publiken var enormt. Hon har helt klart hängivna fans. Och efteråt hördes många positiva röster. Jag är glad att jag inte sålde biljetten för den var ändå värd sitt pris. Bäst var så klart låten nedan.



Inga kommentarer: