fredag, maj 22, 2009

Simon & Garfunkel - Bookends

125 av 1001 album

Simon & Garfunkel - Bookends (1968)

Det händer inte särskilt ofta att jag sätter på en platta med Simon & Garfunkel. Men när jag väl gör det blir jag oftast lite besviken. Det finns en del fantastiska låter men det blir ganska snabbt enahanda och jag glömmer att lyssna.

Skivan Bookends har precis samma problem som duon har överlag. Det är lite för långt mellan de riktigt bra låtarna. Är låten inte på topp blir Paul Simons röst så sockersöt att mina öron inte vill lyssna. Hela min kropp skriker efter temperament i musiken och vill man ha det så har man definitivt kommit fel när man lägger på en skiva dessa två herrar.

Sen finns ju tidlösa låtar som man aldrig säger nej till. A hazy shade of winter, Mr Robinson och till viss del America. Låtar som gör att man längtar till att strosa omkring i Central park en vårkväll. För nästan det bästa med Simon & Garfunkel är att man direkt tänker på New York när man hör dem.

Betyg: GGG

Favorit: A hazy shade of winter


Inga kommentarer: