fredag, maj 22, 2009

The Pretty Things - S.F. Sorrow

124 av 1001 album

The Pretty Things - S.F. Sorrow (1968)

Ett flertal brittiska band snöade totalt in på att göra konceptalbum under slutet av 60-talet. Jag tror inte att jag gillar en enda av dessa album. I varje fall har jag inte hört något ännu. Jag vill förstå låt för låt och inte ha mig en lång berättelse serverad över ett helt album. Särskilt inte om musiken är relativt trist och ibland så svulstig och pompös att det börjar rycka i kräkrefleksen.

The Pretty Things var ju bara något år innan den här skivan ett habilt brittiskt r&b band. Det var synd att de den här dödsvägen skulle vandra. Av de tretton låtarna på albumet finns det dock några som är möjliga att lyssna på. Det är när deras tidiga rockinfluenser eller mer renodlade akustiska nummer träder fram. Men så fort man börjat få upp hoppet lite kommer det ännu något hemskt halvintellektuellt dravel satt i en hemsk musikalisk kostym.

Betyg: GG

Favorit: The journey

Inga kommentarer: