måndag, december 03, 2007



Okerville River - Stockholm, Deabaser 30/11-07

Lite av en slump så hamnade vi på Debaser i fredags. Pet Sounds bar som var det egentliga målet låg inte där vi trodde. Nu visade sig Debaser vara ett trevligt ställe och spelningen med Austin bandet Okkervil River var gott och väl värt 100 kronor.

De låtar jag hört med bandet innan hade inte fått mig att gå i taket. Jag förstod inte riktigt alla hyllningar i musikmedia. Spelningen fick mig att ovärdera hyllningarna, om inte helt, så i alla fall litegrann. Okkervil River verkar i en tradition av amerikanska band som blandar amerikansk musikhistoria med en aning goth svärta. Så låter det åtminstonne i mina öron. Största ledsagarna av de här banden är Bright Eyes. Will Robinson Sheff, sångaren och låtskrivaren i Okerville River låter också väldigt snarlik Conner Oberst i Bright Eyes. Lite synd eftersom jag har svårt för röster som liknar Robert Smith från The Cure.

Live så kämpar sig Okkervil River till en seger. Den ganska stora publiken blir mer och mer involverad och de bästa låtarna kommer i slutet. Tyvärr kan jag inte titlarna på de flesta av låtarna men bäst var nog John Allyn Smith Sails där man bakade in Beach Boys låtern Sloop John B på ett skönt sätt. Ett extra plus ska bassisten ha för ett svängigt spel och en bra röst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå! Skäms att jag inte varit inne och kollat på din fina blogg förut. Men bättre sent än aldrig hoppas jag. Ser med spänning fram emot att läsa om nationals konsert. Expressen gav tre getingar, hur många G kommer det bli? Gick också in och kollade roskilde 07 och fick mig två(!) små gråtatacker när jag kollade på 1: CSS 2: Anthony B (eller var det "D"?). Kanske kan förklara det med att jag haft feber i fyra dagar och är lite extra gråtmild därför. Ha det bra! /Carl