söndag, december 09, 2007



62 av 1001 album

Bob Dylan - Blonde on blonde (1966)

Med den här skivan blir det en paus i mitt hyllande till Dylan. Blonde on blonde brukar annars beskrivas som ett av hans mästerverk. Jag har lite svårt att förstå det då jag på flera låtar hör lite trött blues och på andra saknar riktigt glöd. Det som främst skiljer sig från föregående album tycker jag är bettet i Dylans röst. Var är det där knivskarpa som brukar finnas där? Istället kommer jag hela tiden att tänka på Ulf Lundell som verkar ha byggt en stor del av sin karriär på den här skivan. Dessa båda herrars röster och frasering låter nämligen väldigt lika på den här skivan. Det är ju inte Dylans fel men eftersom jag aldrig orkat med Lundells sångröst så förstör det för mig.

Sen finns det naturligtvis flera låtar på skivan där det låter precis så bra som det oftast gör. I want you, Stuck inside Mobile with the Memphis blues again och Sad-eyed lady of the lowlands är alla låtar som ingen annan än Dylan kan skriva. De två sistnämda för sin lyriska storslagenhet och I want you för den lyriska enkelheten men med finess.

Betyg: GGG

Favorit: I want you

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.