torsdag, oktober 24, 2013

Har vi inte kommit längre?

Glada i hågen åkte jag och Astrid för att kolla när de trevliga eleverna i Lenas skola hade uppträdande och basar. Vi tog lotter, vi köpte fika fast vi var mätta och vi applåderade snällt fast deras variant av körslaget hade ljudproblem.

Så långt allt väl. Sen kom chocken. För första gången någonsin fick jag nycklar in till gympasalens allra heligaste, idrottslärarens egna lilla rum. Under hela min skoltid vilade det något lite farligt och nästan magiskt över lärarnas lilla kryp in i gympasalen. Jag tror faktisk aldrig jag sett innandömet på ett förrän nu. Och tur är väl det.

Jag trodde först inte det var sant. Tänkte att jag kanske drömde eller möjligtvis var väldigt trött. Men var jag än blickade så hittade jag inte det jag sökte. Och det var inte bara det att jag inte hittade vad jag trodde skulle finnas utan det fanns hör och häpna annat där istället. Snabbt fick jag skicka ut Astrid ur rummet. Jag ville vara ensam i detta. Ett barn ska inte behöva uppleva något sådant.

Det fanns en liten angränsande toalett dit jag tog min tillflykt. Till en början tänkte jag inte logiskt. Skulle jag stoppa huvudet i toastolen, sätta på det allra varmaste vattnet och medvetet bränna mig eller skulle jag bara ha låst och aldrig komma ut igen.

Efter ha tänkt igenom saken menas tårarna strömmade så bestämde jag mig. Jag ska gå stark ur det här. Vad som inte dödar härdar eller hur är talesättet. Så jag öppnar dörren med rak rygg och ett leende. Inget knäcker mig är min attityd.

Men jag blir osäker när jag återigen ser vad som gjort mig så knäckt. På väggen eller skrivbordet finns ingen bild av mig, idrottslärarens sambo sedan 21 år. Istället finns minst fyra pin-up bilder på den där Zlatan och så en bild på han som snor låtar av andra, Håkan H. Vad som gömmer sig i skrivbordslådorna vågar jag inte ens tänka på.

Jämnställdhetsproffs, feminister, förståsigpåare, ni som alltid kan och vet bäst, släpp allt ni har. Det finns att jobba på i ett lärarrum i en sliten gympasal i Mölndal. Blåljusen på annars åker det snart upp bilder på Scarlett Johansson, Madonna, Carola och Pamela Ewing på ett bibliotek nära er.

-:)

3 kommentarer:

sYRRAN sa...

Ha ha ha, vad roligt.
Vet du vad jag har på mitt kontor...jo i botten på en av lådorna har jag (och min kära kollega Annika) tejpat fast en bild på Zlatan och en på Peter Jöback, ska sätta dit en på Denzel Washington också. ;)

Mattias sa...

Peter Jöback!?

Nemaram Punavat sa...

Akustiktavlor

Välkommen till Silentdecor, Har du ett ljudproblem? Vi kan hjälpa er med era ljudproblem. Också, vi förse Snygga akustiktavlor och tystnad design Produkter service.

to get more - https://www.silentdecor.com/