måndag, september 26, 2011

Old man take a look at my life, I'm alot like you were

Israel Nash Gripka - Göteborg, SS Marieholm 26 september 2011

I have been to concerts for 35 years and you are the best! Så skrek en kollega i främre raden ut sin glädje före extranummren. Enligt mig kanske han överdrev lite. Men visst var det en magisk kväll.

Gripka är het för tillfället. Då menar jag bland gubbrockare. Just för denna kategori är han en våt dröm. Det finns många liknelser med Neil Young, Steve Earle, Ryan Adams och andra gubbar. Jag som ibland räknar mig till till de lite bredbenta gubbarna måste säga att Gripka ikväll gjorde en av de bästa gubbspelningarna jag sett.

Under 90 minuter fanns det inte en enda död stund. Växlandet mellan Neil Young rock, västkust a la Jackson Browne och lite mer akustiskt folkmusik lyckades Gripka göra något eget av det. Rösten, lyriken och bandet är inte speciellt nyskapande men hantverket är mycket solitt. Gripka övertygar inte maximalt på skiva utan det här är musik som ska upplevas live och i pubmiljö.

Det som gjorde mest intrtyck var ändå att se den massiva glädjen hos alla närvarande, vilka var de mest passionerade gubbrockarna (av vilka ca. 30 % är kvinnor och Häckentränaren Peter Gerhardsson) i stan. Jodå, det klassiska uttrycket att man kunde ta på stämningen passar in. Detta var första spelningen från arrangörerna Rootsy live Göteborg. Och snacka om succe. Visserligen får endast 100 personer plats på SS Marieholm men det var tokutsålt. Faktum är att när jag ringde och kollade biljetter så fanns det en enda kvar. Den tar jag!, blev mitt svar. Ett svar som fick till följd att det blev en kväll att minnas länge länge.

En liten notis är förbandet Hi-Kite Flyers värda. Jag hade noll förväntningar på dem. Särskilt som jag sett ett flertal dåliga förband det senaste. Och på det så har sångaren i bandet, som också jobbar på Dirty records, världshistoriens fulaste och störigaste glasögon. Men faktum är att bandets musik var riktigt bra.

Inga kommentarer: