fredag, december 19, 2008

Årets album plats 1

The hawk is howling av Mogwai

Låt: Alla

Roskilde den 4 juli. Det var då jag hörde flera av låtarna från The hawk is howling första gången. Jag kände direkt att det här är musik som intar varje del av min kropp. Den vred in och ut på mina känslor då och den gör det fortfarande.

The hawk is howling kräver att man lyssnar. Den passar inte till familjemiddagen eller när det är sorl i bakgrunden. Att jag valt ett så kort klipp ovan är för att man inte ska sitta vid datorn och lyssna på den här skivan.

Allra bäst blir det om man lyssnar i lurar eller om man lägger huvudet mellan högtalarna och vrider på volymen och lyssnar på skivan från början till slut. Faktum är att det händer något med min kropp i dessa stunder. Den känns annorlunda, på något sätt väldigt frånvarande och väldigt närvarande på samma gång.

Ett annat tips är att lyssna när man är ute och går. Särskilt då man går hem genom natten efter en utekväll. Det har jag gjort hela hösten och det har varit fantastiskt. Musiken har i ena stunden fått mig att känna mig som Stålmannen för att i nästa stund få mig att förlika mig med en hög vissna blommor. Det är ju så livet är och i år har Mogwai varit det bästa soundtracket till mitt liv.

Inga kommentarer: