lördag, november 04, 2006

Yo La Tengo - Gbg, Sticky Fingers 3/11-06

Det är nästan så att jag tar tillbaka det jag skrev om bandet bara för någon dag sedan. Så besviken är jag efter fredagens konsert. Yo La Tengos senaste album har blivit hyllat överallt vilket gjort dem populärare än någonsin. Jag tycker inte skivan är så bra om man jämför med tidigare skivor. De har gjort likadana låtar förut fast bättre. Kanske skulle detta varit en varningsklocka men jag trodde ändå att de skulle leverera live som de alltid gjort tidigare.

Konserten börjar ok med en fin låt med Georgia på sång men sedan gitarrmanglandet över. Jag har varit på så många Yo La Tengo konserter att jag vet att Ira Kaplans gitarr står i centrum men igår kändes det som han spelade utan både glädje och glöd. Jag kommer inte på något mer passande än det flitigt använda "en dag på jobbet". Detta uttryck trodde jag inte att jag skulle behöva använda till det här bandet.

Det ska påpekas att det fanns vissa höjdpunkter under konserten. Allra bäst var nog I feel like going home. En väldigt fin liten sak från senaste skivan. Men som sagt en Yo La Tengo konsert brukar vara en enda lång höjdpunkt och inte som nu under en handfull låtar.

Inga kommentarer: